Pellets Helvete!!!

Ja då va det dags för en nära dödenupplevelse av det psykiska slaget...  dagen började lungt och skönt med en promenad runt byn med helax. Plockade lite hemma och sen åkte Frida och hämta Kristina (hennes Mor). jag började i köllaren och kom på att det va dags för värmepannan att få sig en omgång med rengöring. Stängde av pelletsbrännaren och började fäjja som aldrig förr, skrapade, borstade, dammsög och så fin hon blev. Kopplade ihop fanstyget igen och satt på strömmen och samtidigt fyllde på pellets i behållaren. tänkte att nu klarar vi oss en vecka till för det började ju ändå bli kallt ute ca -24C. Frida och Kristina började med maten då vi hade bjudit hem finfrämmande på finmiddag i vårt nya hem. Själv gick jag upp på vinden och skottade sågspån för isoleringens skull. När jag är klar ropar frida att våra gäster snart är här och att jag nog borde gå och tvätt mig så jag inte ser ut som vanligt så jag springer ner på toan och börjar tvätta mig och känner att vattnet inte riktigt vill bli varmt och tänker att det va ju konstigt, det borde ju bli jättevarmt såfint jag nu gjort i pannan.... springer ner och ska kolla och upptäcker att det blinkar rött på allt som kan blinka på den satansbrännaren. stänger av och sätter på...inget händer inget lyser, säkringen har inte löst ut...fan, kommer ju bli skitkallt för våra gäster som precis knackar på. Kopplar ur brännaren och misstänker att brännspiralen är trasig (den som värmer upp pelletsen), skruvar isär men hittar inget fel på den. sätter igång igen men inget händer. Springer upp och försöker hälsa på gästerna och försöker förklara läget att jag nog kommer att vara lite i källaren tills det är dags för mat. hittar en bruksanvisning som bekräftar det jag misstänkte att spiralen är trasig. och vattnet börjar dala mot ca +20C det kommer nog bli lite kallt framförallt i gästrummet där Kristina ska sova eftersom vi haft lite kyligare där inne, ca +13C. Hittar en bruksanvisning på nätet som bekräftar det jag trodde att troligtvis har spiralen gått sönder. med jag springer ner och gör ett sista återupplivningsförsök och plockar isär hela skiten och tänker att den nog bara behöver lite kärlek så jag dansuger ur hela brännkroppen och plockar isär så jag kan peta löst kring sista matarskruven i brännaren skruvar ihop och sen slänger in den i pannan igen innan jag rusar upp och inser att jag missat förrätten så jag får äta den ensam medans alla andra ätit upp, men det va fantastiskt gott med rökta räkor och laimaioli:-) mums! kutar ner en gång till och efter ett sista försök att återstarta den så får jag ett livstecken att fläkten börjar surra men ingen värme, dags för varmrätt med Renstek och gratäng i mellanperioden och kutar ner efter att vi druckit ett glas vin och fått i sig lite mar och hör till min förvåning att den eldar för fullt i pannan. Lyckligt slut iaf men i natt kommer jag nog Drömma om bergvärme:-)

Kommentarer
Postat av: Evelina

Tur att det ordnade sig, annars hade ni ju frysit ganska rejält.

Vi borrade bergvärme i somras, och det är såååå skönt att det sköter sig själv och att vi ALLTID har det varmt :)



Men Frida, hur jobbar du i veckan? Tänkte ev ta eb promenad till dig om det inte är för kallt.

/Evelina, Bodbyn

2011-02-14 @ 10:08:02
URL: http://evelinaalmqvist.blogspot.com
Postat av: Sofia

Alltid bra med happy ending! ;)



Tror att bloggen kommer att vinna en ännu större läsarkrets med aningens styckeindelning, bara ett tips!

2011-02-14 @ 16:57:52
Postat av: Lena

Spännande det där Johan... Är imponerad över ditt lugn och metodiska sätt att ta itu med problemet istället för att (som jag med all säkerhet hade gjort) slå sönder spiraljäveln i småbitar;-)

2011-02-14 @ 18:52:27
Postat av: Bjarne

Vem har sagt att det skall vara enkelt.

Lite jävelskap gör att man blir kreativ, bra jobbat.

2011-02-16 @ 13:05:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0